نحوه بهینه سازی سرعت سایت با کاربردی ترین روش ها

نحوه بهینه سازی سرعت سایت با کاربردی ترین روش ها

سرعت وب سایت از اولین و تاثیرگذارترین موارد تجارت و کسب و کار شما محسوب می شود. سرعت کم وب سایت باعث می شود بازید سایت شما کمتر شده و یک ضرر اساسی برای وب سایت شما به شمار می رود.

وب سایت هایی که عملکرد و همچنین تعداد بازدیدهای بالایی دارند، تعامل بیشتر، کسب رتبه های بالاتر و جستجوی بیشتری نیز دارند.

با کاهش زمان آپلود صفحه، تأثیرات مثبتی بر روند بازاریابی و فروش خواهید داشت و ترافیک زیاد مخاطب بیشتری را برایتان جذب خواهد کرد که می توانند به مشتری دائم تبدیل شوند.

اهمیت بهینه سازی سرعت وب سایت و زمان آپلود صفحه، معیار مهم عملکرد وب است که زمان مورد نیاز برای نمایش یک صفحه برای کاربر را نشان می دهد.

پونز 2بیایید نگاهی به چگونگی تأثیر بهینه سازی سرعت وب سایت بر عوامل اصلی موفقیت آن بیندازیم:

  • تبدیل و تغییر
  • قابلیت مشاهده
  • قابلیت استفاده

در این مقاله، ما به شما توصیه هایی در مورد چگونگی بهبود عملکرد وب سایت و زمان آپلود صفحه وبتان خواهیم داد که هر دارنده وب سایت باید در مورد آنها اطلاعات کافی داشته باشد.

زمان بارگذاری

زمان بارگذاری وب سایت شما نیز در اینکه کاربران به چه روشی آن را به راحتی پیدا کنند تأثیر می گذارد. سرعت وب سایت یکی از عواملی است که گوگل هنگام رتبه بندی سایت ها مورد توجه قرار می دهد.

یک وب سایت با عملکرد پایین دارای تجربه کاربری ضعیفی است و در نتیجه باعث ارتقا کمتری در نتایج جستجو گوگل می شود. از دسامبر 2017، موتور جستجوی گوگل رتبه بندی را بر اساس نسخه های موبایل، همانند جست و جوهای سیستمی آغاز کرد.

هدف این تصمیم محافظت از کاربران در برابر وب سایت هایی است که عملکرد کمی دارند و به همه دستگاه ها و سیستم ها پاسخ نمی دهند.

بهینه-سازی-سرعت-سایت

نرخ تبدیل

نرخ تبدیل یکی از عوامل مهم در موفقیت کسب و کار و وبسایت شما است، به این معنی که به چه میزان می توانید بازدیدکنندگان خود را به مشتریان دائمی و وفادار تبدیل کنید.
هرچه سرعت دانلود صفحه بیشتر و بالاتر باشد، نرخ تبدیل افزایش خواهد داشت.

طبق تحقیقات، یک ثانیه تأخیر به معنای 7 درصد کاهش در نرخ تبدیل ها است. به عنوان مثال، تاخیر یک ثانیه ای در باز شدن صفحه ای که کلیک می شود می تواند برای شرکت آمازون 1.6 میلیارد دلار ضرر سالانه در فروش داشته باشد.

قابلیت استفاده

قابلیت استفاده از وب سایت مانند سرعت صفحه وب، زمان آپلود و پاسخگویی به درخواست های کاربر مستقیماً بر وفاداری و ماندگاری مشتری تأثیر می گذارد.

هرچه وب سایت شما عملکرد بهتری داشته باشد، رضایت کاربر بیشتر خواهد بود. یک تجربه کاربری عالی، راهی برای ایجاد یک مشتری بزرگ و یک برند قوی است.

راه های ارزیابی سرعت وب سایت

شما قبل از شروع بهینه سازی سرعت وب سایت خود، باید زمان و سرعت آپلود فعلی خود را تعیین کنید و مشخص کنید چه چیزی باعث کند شدن سرعت سایت شما می شود؛ سپس باید اهداف عملکرد وب سایت خود را تعیین کنید. ما به شما توصیه می کنیم سعی کنید زمان بارگزاری صفحه کمتر از 3 ثانیه باشد.

طبق تحقیقات گوگل در مورد سرعت متوسط وب در تلفن همراه در بخش های صنعتی، فقط بخشی از وب سایت ها به سرعت توصیه شده آن ها نزدیک هستند. بنابراین، اگر سرعت وب سایت خود را تا سطح قابل قبولی بهینه کنید، امتیاز قابل توجهی نسبت به رقبا کسب خواهید کرد.

روش های بهینه سازی سرعت وب سایت ذکر شده در این مقاله بسیار متفاوت است و گاهی اوقات یک مشکل می تواند بر جنبه دیگری از سایت شما تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل توصیه می کنیم سرعت وب سایت را پس از هر تغییر، تجزیه و تحلیل کنید تا با عملکردهای درست نتیجه مطلوب بگیرید.

پونز 2به طور کلی چندین ابزار ارزیابی عملکرد وجود دارد که ارزش مطالعه و استفاده را دارند:

  • Google Pagespeed Insights: یکی از ابزارهای رایگان از Google است که توصیه های کاربردی در مورد چگونگی افزایش عملکرد ارائه می دهد. این ابزار می تواند هم برای نسخه دسکتاپ و هم برای موبایل مورد استفاده قرار گیرد.
  • Pingdom: از دیگر ابزار های مفید برای تست سرعت وب سایت است. این ابزار سابقه عملکرد وب سایت شما را بررسی می کند و توصیه هایی مبتنی بر داده را در مورد چگونگی بهبود سرعت وب سایت ارائه می دهد و گزارشاتی در این زمینه برای درک راحت تر به شما تحویل می دهد.
    Pingdom همچنین برنامه هایی را برای تست سرعت وب سایت برای سیستم عامل های Android و iOS فراهم می کند. این برنامه هم به صورت رایگان و هم بصورت پولی قابل دسترسی است. Pingdom از دیگر ابزار های مفید برای تست سرعت وب سایت است.
    این ابزار سابقه عملکرد وب سایت شما را بررسی می کند و توصیه هایی مبتنی بر داده را در مورد چگونگی بهبود سرعت وب سایت ارائه می دهد و گزارشاتی در این زمینه برای درک راحت تر به شما تحویل می دهد.
    Pingdom همچنین برنامه هایی را برای تست سرعت وب سایت برای سیستم عامل های Android و iOS فراهم می کند. این برنامه هم به صورت رایگان و هم بصورت پولی قابل دسترسی است.
  • YSlow: همچنین توصیه هایی در مورد چگونگی بهبود عملکرد صفحه وب سایت، ترسیم آمار و خلاصه همه مولفه ها را ارائه می دهد.
  • Performance Budget Calculator: ابزاری رایگان است که به شما کمک می کند بفهمید از چه نوع محتوایی می توانید برای عملکرد مطلوب سایت خود استفاده کنید.

بهینه-سازی-سرعت-سایت

رهنمودهایی برای سرعت بخشیدن به وب سایت شما

هنگامی که سرعت وب سایت خود را تست کردید، می توانید بهینه سازی آن را شروع کنید. روش های مختلفی برای سریع تر کار کردن وب سایت شما وجود دارد و ما لیستی از موثرترین آن ها را تهیه کردیم.

پونز 2در ادامه با ما همراه باشید تا با این روش های کاربردی آشنا شوید و از یک سایت با سرعت مطلوب استفاده کنید:

از شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید.

شبکه (CDN) مجموعه ای از سرورها است که در مکان های مختلف گسترده شدند و محتوای وب سایت را با توجه به موقعیت مکانی به کاربران نهایی ارائه می دهند.

هنگامی که وب سایت را روی یک سرور میزبانی می کنید، تمام درخواست های کاربران به همان سخت افزار ارسال می شود؛ به همین دلیل، زمان پردازش هر درخواست افزایش می یابد.

علاوه بر این، وقتی کاربران از نظر فیزیکی از سرور دور هستند، زمان آپلود افزایش می یابد. با استفاده از CDN، درخواست های کاربر به نزدیک ترین سرور هدایت می شوند.

در نتیجه، محتوا سریع تر به کاربر تحویل داده می شود و باعث افزایش سرعت عملکرد وب سایت می شود. در حقیقت، یک روش هزینه بر اما کاملاً موثر برای بهینه سازی زمان دانلود وب سایت است.

وب سایت خود را به میزبان بهتری منتقل کنید.

پونز 2 سه نوع میزبانی وجود دارد:

تیکمیزبانی اشتراکی

تیکمیزبان سرورهای خصوصی مجازی (VPS)

تیکسرور اختصاصی

محبوب ترین نوع میزبانی که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، میزبان اشتراکی است. این روش یکی از ارزان ترین راه ها برای آنلاین کردن سایت خود در مدت زمان کوتاه و با هزینه کم است. برای اطمینان از بهینه سازی بهتر، انتخاب میزبان وب سریع ضروری است.

با میزبان اشتراکی، CPU، فضای دیسک و RAM را با سایت های دیگری که از این سرور استفاده می کنند به اشتراک می گذارید. این دلیل اصلی است که میزبان اشتراکی سرعت میزبان VPS یا سرور اختصاصی را ندارد.

سرورهای مجازی خصوصی و سرورهای اختصاصی بسیار سریعتر عمل می کنند. VPS از سرورهای مختلف برای محتواها استفاده می کند.

با داشتن VPS، سرور را با سایر کاربران آن به اشتراک می گذارید و قسمت اختصاصی سرور فقط در اختیار شما قرار می گیرد که تنظیمات شما روی سایر سرویس گیرندگان تأثیر نمی گذارد.

اگر وب سایت شما از میزان متوسط بازدید برخوردار است یا در برخی دوره ها سایت تجارت الکترونیکی با افزایش ترافیک دارید، VPS بهترین راه حل برای شما خواهد بود.

گران ترین گزینه میزبانی استفاده از یک سرور اختصاصی است. در این حالت، شما هزینه ای برای مدیریت سیستم خود به شرکت میزبان پرداخت می کنید.

از دیگر رویکرد ها اجاره منابع ابری اختصاصی از جمله AWS ، Microsoft Azure Google یا سایر ارائه دهندگان ابر به صورت عمومی است.

با وجود سرورهای اختصاصی، تمام منابع فقط متعلق به شماست و شما کنترل کامل آن ها را به دست می گیرید.

زیرساخت های ابری همچنین می توانند مقیاس پذیری نامحدود و بر اساس تقاضا را تحت بسته های تکمیلی ارائه دهند.

بهینه-سازی-سرعت-سایت (2)

اندازه تصاویر را در وب سایت خود بهینه کنید.

همه افراد عاشق تصاویر چشم نواز هستند. در مورد سایت های تجارت الکترونیک موفق، تصاویر مهم ترین قسمت تلقی می شوند.

تعداد زیادی عکس، تصویر، گرافیک در صفحات محصول باعث بهبود مشارکت و تعامل در وب سایت می شود.

مشکل اینجاست که جنبه منفی استفاده از تصاویر این است که آن ها معمولاً فایل های حجیمی هستند که سرعت وب سایت را کاهش می دهند.

بهترین روش برای کاهش اندازه و حجم تصویر بدون کم شدن کیفیت آن، فشرده سازی تصاویر با استفاده از ابزارهایی مانندImageOptim ، JPEGmini یا Kraken است. این روش ممکن است کمی زمان بر باشد اما ارزشش را دارد.

روش دیگر برای کاهش اندازه تصویر، استفاده از ویژگی های HTML <secret> و <size> است که اندازه تصویر را بر اساس ویژگی های نمایش کاربر تنظیم می کنند.

تعداد افزونه ها را کاهش دهید

افزونه ها از اجزای مشترک هر وب سایت هستند. آن ها ویژگی های خاصی که توسط اشخاص پیشنهاد شده اند را به کار می برند. متأسفانه هرچه از افزونه های بیشتری استفاده شود، منابع بیشتری برای اجرای آن ها مورد نیاز است.

در نتیجه، وب سایت کندتر کار می کند و همچنین مشکلات امنیتی ظاهر می شوند. با گذشت زمان، تعداد افزونه ها افزایش می یابد، در حالی که ممکن است برخی از آن ها دیگر قابل استفاده نباشند.

توصیه می کنیم همه افزونه هایی را که نصب کرده اید مورد بررسی قرار دهید و مواردی که غیر ضروری هستند را حذف کنید.

برای این منظور ابتدا تست های عملکرد وب سایت را در صفحه خود اجرا کنید تا متوجه شوید کدام افزونه ها سرعت وب سایت شما را کم می کنند.

سرعت وب سایت نه تنها به تعداد افزونه های نصب شده بلکه به کیفیت آن ها نیز بستگی دارد. سعی کنید از افزونه هایی که اسکریپت ها و دیتابیس های زیادی را دانلود می کنند یا تعداد زیادی پرسش و پاسخ در پایگاه داده ایجاد می کنند، خودداری کنید.

بهترین راه حل این است که فقط موارد ضروری را نگه دارید و از به روز بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

بهینه سازی سرعت سایت

تعداد فایل های  JavaScript و CSS را به حداقل برسانید.

اگر وب سایت شما دارای تعداد زیادی فایل JavaScript و CSS باشد، هنگامی که بازدیدکنندگان وب سایت شما می خواهند به فایل های خاصی دسترسی داشته باشند باعث درخواست HTTP زیادی می شود.

این درخواست ها تک تک توسط مرورگر بازدید کننده رسیدگی و بررسی می شود و سرعت عملکرد در وب سایت را کندتر می کنند.

اگر تعداد پرونده های JavaScript و CSS را کاهش دهید، بدون شک سرعت وب سایت شما افزایش می یابد. سعی کنید همه جاوا اسکریپت ها و فایل های CSS را در یک گروه قرار دهید.

با این کار تعداد درخواست های HTTP کاهش می یابد. ابزارهای زیادی برای کوچک کردن سریع سایز فایل های HTML ، CSS و JavaScript وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید از ابزارهای WillPeavy ، Script Minifier یا Grunt استفاده کنید.

از حافظه پنهان وب سایت استفاده کنید.

در صورت وجود تعداد زیادی کاربر که به صفحه دسترسی دارند، سرور ها به آرامی کار می کنند و برای هر کاربر به صفحه وب مورد نظر زمان بیشتری نیاز است.
ماندگاری حافظه پنهان فرآیند ذخیره نسخه فعلی وب سایت شما در میزبانی و ارائه این نسخه تا زمان بروزرسانی وب سایت شماست.

این به آن معناست که صفحه وب بارها و بارها برای هر کاربر ارائه نمی شود و صفحه وب ذخیره شده، نیازی به ارسال درخواست ها به پایگاه داده در هر بار ندارد.

رویکردهای ذخیره وب سایت به بستری که وب سایت شما در آن توسعه یافته بستگی دارد. برای مثال برای وردپرس، می توانید از این افزونه ها استفاده کنید: W3 Total Cache یا W3 Super Cache.

اگر از VPS یا سرور اختصاصی استفاده می کنید، می توانید حافظه پنهان خود را در تنظیمات عمومی قرار دهید. در مورد سرور اشتراکی، حافظه پنهان وب سایت معمولاً در دسترس نیست.

از عملکرد Gzip را استفاده کنید.

Gzip یک روش موثر برای کاهش اندازه فایل هاست است. بدین ترتیب درخواست HTTP را به حداقل می رسد و زمان پاسخگویی و درگیری سرور را کاهش می دهد. از ویژگی های Gzip این است که فایل ها را قبل از ارسال به مرورگر فشرده سازی می کند.

برای استفاده از اطلاعات فایل های زیپ، می توان فایل ها را از حالت فشرده خارج کرده و محتویات را مشاهده کرد. این روش را می تواند برای تمام فایل های وب سایت پیاده سازی کرد. با افزودن برخی کد ها یا از طریق ابزاری به نام gzip می توانید Gzip را در وب سایت خود فعال کنید.

بهینه سازی CMS

بهینه سازی پایگاه داده یک روش موثر برای افزایش عملکرد سرعت وب سایت است. اگر از سیستم مدیریت محتوا (CMS) همراه با پلاگین های پیچیده استفاده می کنید، اندازه پایگاه داده افزایش می یابد و باعث کند شدن سرعت وب سایت شما می شود.

به عنوان مثال، WordPress CMS، نظرات، پست های وبلاگ و سایر اطلاعات را ذخیره می کند که باعث اشغال شدن حجم زیادی از پایگاه داده می شود.
هر CMS به اقدامات بهینه سازی خاص خود نیاز دارد و همچنین دارای تعدادی پلاگین خاص است.

برای مثال در وردپرس، می توان از برنامه WP-Optimize به راحتی استفاده کرد.

بهینه-سازی-سرعت-سایت

از دانلود فونت های خاص خودداری کنید.

امروزه استفاده از فونت های خاص در وب سایت ها بسیار محبوب شده اند که افراد به وب سایت خود اضافه می کنند. متأسفانه، استفاده از این فونت ها تأثیر منفی بر سرعت وب سایت دارند.

فونت های وب درخواست های اضافی به HTTP ارسال می کند و باعث درگیری بیش از حد سایت شده و سرعت سایت را کند تر می کند.

پونز 2به موارد زیر که به شما در کاهش ترافیک فونت وب کمک می کند توجه کنید:

تیکبرای مرورگرهای مدرن از قالب های WOFF2 استفاده کنید.

تیکفقط مجموعه کاراکتر هایی را که در سایت قرار دارند مورد استفاده قرار دهید.

تیکفقط استایل های مورد نیاز را انتخاب کنید.

خطاهای 404 را کشف کنید.

خطای 404 به این معنی است که «صفحه یافت نشد». این پیام توسط میزبان، زمانی که محتوای یک صفحه وب قابل دسترسی نیست به مرورگرها یا موتورهای جستجو ارائه می شود.

برای اینکه خطاهای 404 را شناسایی و برطرف کنید، می توانید از برخی ابزارها و افزونه ها استفاده کنید.

همانطور که اشاره کردیم، افزونه های اضافی می توانند بر سرعت وب سایت شما تأثیر منفی بگذارند، بنابراین توصیه می کنیم که منبع را از طریق ابزارهای خارجی برای تشخیص خطا اجرا کنید.

به عنوان مثال، Xenu’s Link Sleuth ،Google Webmaster Tools (GWT) و  404 Redirected Plugin for WordPress. هنگامی که همه خطاهای 404 را شناسایی کردید، باید میزان ترافیکی را که ایجاد می کنند ارزیابی کنید.

اگر این لینک های مرده دیگر هیچ بازدیدی نداشته باشند و بنابراین هرگز منبع سرور شما را مورد بازدید قرار ندهند، بهتر است آن ها را رها کنید. ولی اگر هنوز هم این صفحات ترافیکی دارند، تنظیمات تغییر مسیر برای لینک های خارجی و اصلاح آدرس لینک را برای لینک های داخلی در نظر بگیرید.


این مطلب را از دست ندهید: 10 روش طلایی برای کسب درآمد از اینترنت در سال 2021


بهینه-سازی-سرعت-سایت

کاهش ریدایرکت ها

ریدایرکت ها همچنین در وب سایت ها باعث افزایش درخواست های HTTP می شوند که بر عملکرد سرعت سایت تأثیر منفی می گذارند. توصیه می شود تعداد آن ها را به حداقل برسانید یا به طور کامل حذف کنید. ابتدا، باید با اجرای اسکن سایت، همه تغییر مسیرها را در صفحه خود شناسایی کنید.

برای این منظور می توانید ازبعضی ابزار ها از جمله Screaming Frog استفاده کنید. سپس باید بررسی کنید که آیا آن ها برای هدف شما لازم هستند یا خیر و در انتها فقط موارد مهم نگه داری کنید.

از تکنیک های تحلیل رفتار کاربر استفاده کنید. پیش بینی رفتار و عکس العمل کاربر در رابطه با سایت شما روشی نسبتاً رایج است. اگر بتوانید اقدامات کاربر را پیش بینی کنید در به کارگیری محتوا و لینک های شما تاثیر به سزایی دارد.

معمولاً مرورگرهای مدرن با در نظر گرفتن الگوی رفتار کاربر، پیش فرض را به راحتی ایجاد می کنند. این عمل به دارندگان سایت در بالا بردن عملکرد سرعت سایتشان کمک شایانی می کند.

نتیجه گیری

بعد از مطالعه دقیق این مقاله، به راحتی می توانید درک کنید که یک کاربر می خواهد کمتر از 3 ثانیه یک صفحه وب را دانلود کند. اگر این انتظار او برآورده نشود، ترافیک زیادی را در وب سایت از دست می دهید و در نتیجه درآمد شما از بین خواهد رفت.

ما توصیه می کنیم از یک روش ساده و در عین حال موثر بهینه سازی سرعت وب سایت استفاده کنید و فاکتورهای اصلی موفقیت وب سایت را با توجه به تبدیل و تغییر، قابلیت مشاهده و قابلیت استفاده بررسی و ارزیابی کنید.

سرعت وب سایت فعلی خود را تست کنید و صفحات و ویژگی هایی را که باید بیشترین توجه را در رابطه با این سه عامل داشته باشند، در اولویت قرار دهید. بهینه سازی خود را شروع کنید و بر صفحاتی تمرکز کنید که موفقیت شما را تضمین می کنند.

سوالات متداول

آیا ریدایرکت کردن تاثیر منفی روی سایت دارد؟

بله؛ ریدایرکت کردن به علت افزایش درخواست های  HTTP می شود و روی سرعت سایت تاثیر منفی می گذارد.

آیا کاهش تعداد افزونه ها می تواند سرعت سایت را افزایش دهد؟

بله؛ شما با این کار می توانید سرعت سایتتان را افزایش دهید.

آیا سرعت سایت باعث افزایش مشتری می شود؟

بله؛ افزایش سرعت سایت، باعث افزایش نرخ تبدیل مشتری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید